Zoeken in deze blog

zondag 16 november 2014

‘Stad heeft me weggepest van brasserie op staketsel’ (Nieuwsblad)


De provincie heeft een sloopvergunning gegeven voor de afbraak van de brasserie op de kop van het Westerstaketsel. De voormalige uitbater Philippe Soenen ziet daarmee definitief zijn levenswerk in rook opgaan. ‘Door de jarenlange boycot door de stad ging de vennootschap failliet en moest ik mijn huis verkopen. Ik ga straks OCMW-steun moeten aanvragen.’Edwin Fontaine
Het Vlaams Gewest en de stad Oostende willen al enkele jaren de horecazaak op het staketsel weg. ‘Past niet in dat kader en bovendien is de kop van de pier onstabiel’, klinkt de motivering. Ze kregen van de provincie nu een sloopvergunning. In het voorjaar van 2015 gaat de zaak definitief tegen de grond. De kop zelf wordt niet afgebroken, wel structureel hersteld.
Philippe Soenen (61) baatte sinds 2002 de zaak uit en is niet te spreken over de gang van zaken. ‘Nadat ik investeerde in de zaak kreeg ik een verlenging van de concessie tot 2022. Maar in 2012 kreeg ik signalen dat de stad me er weg wou. Kort daarna is het staketsel afgesloten uit veiligheidsoverwegingen. De kop is een gevaar omdat het onstabiel zou zijn. Maar daar klopt niets van. De stad wilde me er gewoon weg’, zegt de Oostendenaar. ‘Na twee jaar sluiting is mijn zaak failliet gegaan. Ondertussen is mijn levenswerk naar de vaantjes.’
Huis moeten verkopen
Philippe Soenen heeft nog een tweede zaak op het Klein Strand, maar daar gooit hij zelf de handdoek in de ring. ‘Ook daar word ik buiten gepest omdat de stad de toegang blokkeert bij elk evenement op het Klein Strand en toiletcontainers voor de zaak plaatst. Ik heb de stad uiteindelijk gedagvaard.’
De gevolgen voor Philippe zijn niet min. ‘Ik heb mijn huis moeten verkopen en weet niet hoe het nu verder moet. Ik overweeg om mijn pensioen aan te vragen of om steun te vragen bij het OCMW.’
Er loopt nog een rechtszaak in beroep tegen de verbreking van de concessie. ‘Die komt in 2017 pas voor. We vragen een schadevergoeding en hebben een sterk dossier. Maar het jammere is dat mijn levenswerk kapot is gemaakt. Ik blijf strijdvaardig en hoop op rechtvaardigheid.’
Het stadsbestuur liet eerder weten dat de concessie voor het Klein Strand nog loopt tot 2016 en dat de stad Soenen niet weg wil van het strand ‘zolang hij zijn contractuele verplichtingen nakomt.’ Er was niemand bereikbaar bij de stad om te reageren op de beschuldigingen van pesterijen.

EDWIN FONTAINE

Geen opmerkingen:

Een reactie posten