De Wellingtonrenbaan is een hippodroom te Oostende die werd
aangelegd in 1883 door de belle-époque-architect Antoine Dujardin
(1848-1933).
zicht op de renbaan rond 1904 - het fort Wellington met toevoeging van frivole torentjes
Deze renbaan werd gebouwd op de terreinen van een vroeger fort,
namelijk het Fort Royal (1811-1812) uit de periode van Napoleon. Dit
fort aan de westkant van Oostende was gebouwd volgens hetzelfde bouwplan
als het fort Impérial, later Fort Napoleon genoemd. Het was nog niet
afgewerkt toen Napoleon ten val kwam. De bouw werd afgewerkt door
Engelse soldaten, maar betaald door de Hollanders, die het fort fort
Willem noemden, naar de koning der Nederlanden. Het fort werd later fort
Wellington genoemd, naar de Engelse overwinnaar van Waterloo. Het fort
was eind oktober 1816 afgewerkt. Het fort werd nog geïnspecteerd door de
hertog van Wellington in augustus 1818. Dit fort had geen kantelen,
zoals het Fort Napoleon, maar embrasures (schietgaten voor
handmortieren) en bevatte een batterij van acht kanonnen. De militaire
bezetting van dit fort werd echter verwaarloosd. Een document uit 1816
vermeldt een wachtpost van slechts twee soldaten. Een ander document uit
1817 vermeldt dat deze soldaten zich amuseerden met het inwerpen van de
ramen en het laten ontvreemden van het meubilair. Een document uit 1820
vermeldt het hopeloze van de situatie: 200 vernielde ruiten, diefstal
van de loden tegengewichten van de vier hangbruggen, geforceerde deuren
en diefstal van het ijzerwerk. Na 1830 werd dit fort een tijdje fort
Louise genoemd, naar de koningin Louise-Marie.
Koning Leopold II op de renbaan (1905)
Doordat de minister van oorlog baron Félix Chazal in 1865 Oostende had
ontheven van zijn vestingfunctie werden de stadswallen ontmanteld. Dit
fort bleef zijn militaire functie behouden, en werd aldus van de afbraak
gered.
In 1870 werd dit fort nog gebruikt als interneringsplaats
voor een honderdtal Franse militairen, die na de nederlaag van de
Fransen in de Slag bij Sedan (1-2 september 1870) naar het neutrale
België waren gevlucht.
In 1883 kreeg dit fort een nieuwe
bestemming als de imposante ingang voor de nieuwe renbaan. Er worden
frivole torentjes en kantelen aan toegevoegd. Na de Tweede Wereldoorlog
werd dit fort gesloopt en wordt een nieuwe infrastructuur in
modernistische stijl gebouwd.
De renbaan grenst aan de zeedijk en
de Koninklijke Gaanderijen, vlak bij de Koninklijke Residentie, zodat
dit goed uitkwam in de plannen van Leopold II.
De hoofdtribune is
gebouwd, naar plannen van de Franse architect Alexandre Marcel, bovenop
de funderingen van het fort. De tunnel, aangelegd in 1898 onder het
kasteeltje, is een verbinding tussen de ingang en de middenterreinen.
Het startschot van de eerste wedstrijd werd in 1883 gegeven door de hertog van Wellington samen met koning Leopold II.
Naast het 'Kasteeltje' lagen er rond 1900 vier tennisterreinen op de
Wellingtonrenbaan. Deze zijn inmiddels lang verdwenen. Ze verhuisden
eerst naar terreinen naast het (nu verdwenen) Royal Palace Hotel,
vervolgens achter de Koninklijke Gaanderijen (waar ze later moesten
verhuizen wegens de bouw van het Thermae Palace Hotel) en vervolgens
naar de huidige terreinen van de 'Ostend Tennis Club' aan de
Koninginnelaan.
In 1899 werd er eveneens een duivenschieting opgericht.
De renbaan begon aan zijn bloeiperiode onder het bewind van koning
Leopold II, die er regelmatig kwam, soms vergezeld van hoge gasten,
zoals de toenmalige Sjah van Perzië.
Deze renbaan groeide uit tot
één der belangrijkste renbanen van het mondaine Europa voor drafrennen
en galoprennen in de periode tussen beide wereldoorlogen.
Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd het terrein vol mijnen gelegd. De meeste gebouwen werden vernield.
Het wordt nu ook regelmatig gebruikt voor grote evenementen, zoals het
concert van Michael Jackson in 1997 of het concert van Bon Jovi in 2003.
De jaarlijkse Belgische kampioenschappen veldlopen vinden er ook
plaats. Nu is er ook een golfterrein aangelegd. De heropbouw werd
aangevangen in 1947 naar plannen van Victor Fobert. Er werd een grote
hal, ontworpen door Marcel Mollemans, toegevoegd in 1962.
De
Wellingtonrenbaan wordt uitgebaat door de Koninklijke Renvereniging,
maar het grootste gedeelte van de renbaan is in bezit van de Koninklijke
Schenking. Tussen beiden zijn er gesprekken geweest over de aankoop van
gronden of de huur ervan op langere termijn.
De renbaan, met inbegrip van de oefenbanen, werd als monument en stadsgezicht beschermd op 1 oktober 1998. |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten