De Smet de Naeyerbruggen eindelijk afgebouwd. De De Smet de Naeyerbrug ligt zo'n 300 meter ten zuiden van het station van Oostende.
Dit bruggencomplex werd gebouwd, onder impuls van Leopold II, tussen 1903 en 1905
naar plannen van Alban Chambon (1847-1928), ontwerper van de schouwburg
en de Kursaal van Oostende. Ze waren het sluitstuk van de uitbreiding
van de haven van Oostende. Tevens was het een ontsluitingsweg voor de
kustbaan van De Panne naar Knokke Overspanning van het vroegere afvoerkanaal
Ze werden officieel in gebruik genomen in 1905 in aanwezigheid van Leopold II en Graaf Paul de Smet de Naeyer, toenmalig minister van Financiën en Openbare Werken.
Het is een groot bruggencomplex, bestaande uit twee delen. Het eerste
deel bestaat uit een vaste krukbrug over de treinsporen, een vast
gedeelte over een vroeger afvoerkanaal naar Brugge en een overbrugging
van de Slachthuiskaai. Het tweede gedeelte is een draaibrug aan de
zeesluis Demey (gebouwd in 1902-1903) dat het vlotdok overspant.
Graaf de Smet de Naeyerbrug - overgang over de spoorlijn
In de volksmond is het imposant lange bouwwerk beter bekend als de
"Tettenbrug". Voor de Eerste Wereldoorlog waren de hoge pijlers van deze
brug versierd met grote bronzen engelenbeelden met blote borsten van de
hand van de beeldhouwer Julien Dillens (1849-1904). De beelden, evenals
de bronzen bas-reliëfs op de brugpylonen van de hand van Karel De Kesel
(1849-1922) en bronzen leeuwen van Jules Lagae die de spoorwegbrug
versierden, werden in de Eerste Wereldoorlog door de bezetter weggenomen
om ze te om te smelten tot wapentuig.
De brug werd tot beschermd
monument verklaard op 22 september 1981. In 2002 werd de brug
afgesloten voor het verkeer, omdat het doorgaand verkeer van de kustbaan
een zware belasting vormde in het stadscentrum. Het dient nu als
parking.
|
Geen opmerkingen:
Een reactie posten