Zoeken in deze blog

donderdag 27 november 2014

Oostende in 1905


Niks veranderd bij 1904, of nee, de "baigneuses" zijn wat frivoler






De Cierk

Aanwezigheid van Alphonse Pieters, burgemeester, bij Leopold II

De eerste autorace, dit in de Koninginnelaan.

De belangrijkste vergeten, start van de bouw van de Gaanderijen, einde bouw 1906.

De kapellebrug, de vlaggetjes omdat de Grote Kerk eindelijk afgebouwd is.


De Smet de Naeyerbruggen eindelijk afgebouwd. De De Smet de Naeyerbrug ligt zo'n 300 meter ten zuiden van het station van Oostende.
Dit bruggencomplex werd gebouwd, onder impuls van Leopold II, tussen 1903 en 1905 naar plannen van Alban Chambon (1847-1928), ontwerper van de schouwburg en de Kursaal van Oostende. Ze waren het sluitstuk van de uitbreiding van de haven van Oostende. Tevens was het een ontsluitingsweg voor de kustbaan van De Panne naar Knokke
Overspanning van het vroegere afvoerkanaal

Ze werden officieel in gebruik genomen in 1905 in aanwezigheid van Leopold II en Graaf Paul de Smet de Naeyer, toenmalig minister van Financiën en Openbare Werken.
Het is een groot bruggencomplex, bestaande uit twee delen. Het eerste deel bestaat uit een vaste krukbrug over de treinsporen, een vast gedeelte over een vroeger afvoerkanaal naar Brugge en een overbrugging van de Slachthuiskaai. Het tweede gedeelte is een draaibrug aan de zeesluis Demey (gebouwd in 1902-1903) dat het vlotdok overspant.
Graaf de Smet de Naeyerbrug - overgang over de spoorlijn
In de volksmond is het imposant lange bouwwerk beter bekend als de "Tettenbrug". Voor de Eerste Wereldoorlog waren de hoge pijlers van deze brug versierd met grote bronzen engelenbeelden met blote borsten van de hand van de beeldhouwer Julien Dillens (1849-1904). De beelden, evenals de bronzen bas-reliëfs op de brugpylonen van de hand van Karel De Kesel (1849-1922) en bronzen leeuwen van Jules Lagae die de spoorwegbrug versierden, werden in de Eerste Wereldoorlog door de bezetter weggenomen om ze te om te smelten tot wapentuig.
De brug werd tot beschermd monument verklaard op 22 september 1981. In 2002 werd de brug afgesloten voor het verkeer, omdat het doorgaand verkeer van de kustbaan een zware belasting vormde in het stadscentrum. Het dient nu als parking.


"Klasfoto" Dochters van Liefde


De Kapellestraat versierd wegens inhuldiging S.en P. Kerk.

Rogierlaan. Het Atheneum is eigenlijk in 1900 gebouwd. Het Stedelijk College was een officiële instelling voor openbaar middelbaar onderwijs in Oostende, dat in 1878 in de plaats was gekomen van het in 1842 opgerichte "Gepatroneerd College". Deze laatste werd weliswaar door de stad onderhouden, maar hing voor de rest volledig van het bisdom af. In 1881 werd de organisatie van de school overgenomen door de Belgische staat. In 1882 vestigde men het pas opgerichte Koninklijk Atheneum in het voormalige klooster van de Zwarte Zusters aan de Ooststraat.
Eind negentiende eeuw worden er plannen gemaakt voor een nieuwbouwcomplex. In 1898 werd de St.-Jozefskerk gesloopt en startte men op die gronden aan de toenmalige Sint-Petersburgstraat (nu L. Spilliaertstraat) met de bouw van leslokalen en een internaatsgebouw aan de Rogierlaan. Deze werken waren voltooid in 1900.
Eind jaren vijftig van de vorige eeuw drong uitbreiding zich op en werd het B-blok aangebouwd, met daarin acht leslokalen en twee laboratoria.
In de jaren '70 van de twintigste eeuw werden in Vlaanderen veel autonome middenscholen opgericht, zo ook in Oostende in 1976. Het atheneum had hierna een structuur met twee graden.
In 1995 volgde de fusie met het Koninklijk Atheneum III, voorheen het Koninklijk Lyceum.
In 2005 keerde Middenschool 1 terug naar de campus, in een nieuw gebouw aan de Rogierlaan.
In het schooljaar 2014 - 2015 fusioneren het atheneum en de middenschool, waardoor de school weer een structuur met drie graden krijgt. Concreet verandert dit niets voor de leerlingen, die nog steeds hun eigen campus behouden. De leerlingen van de eerste graad worden echter wel beter voorbereid op de doorstroming naar de tweede graad.

Hotel De Belle Vue.


Maalboot met turbines en het interieur, nog met planken dekken om het gewicht te besparen. "Princesse Elisabeth" met Leopold II aan boord.

De Post, toen nog aan het Leopoldpark.

Intrede van Leopold II bij inhuldiging van de Sint-Pieters en Pauluskerk.

Intrede van Leopold II bij inhuldiging van de Sint-Pieters en Pauluskerk.

In 1903-1905 bouwde Chambon de Stadsschouwburg te Oostende, toen, door de wet op de kansspelen, de bron van inkomsten waarmee de bouw van het theater gefinanciëerd diende te worden, opdroogde, zou Chambon aan het Stadsbestuur hebben voorgesteld alvast met de funderingswerken te beginnen en dit op zijn eigen kosten en risico’s. (Hier is hij duidelijk stroman voor Leopold II) gevels met grote bogen, guirlandes, nissen, gevelbeelden… Maar juist die “chaos” maakte het een schattig bouwwerk, vol lijnvoeringen, in een niet te definiëren stijl. Toch merken we duidelijke verwantschappen op met het Kursaal: zo waren de twee kolommen links en rechts van de hoofdingang van het theater duidelijk verwant van de 2 fonteinzuilen in de hovingen van het Kursaal. Ook de koepelconstructies in beide gebouwen vertoonde van buiten treffende overeenkomsten.




Het Yacht van Leopold II

Het begin van de dijk van Mariakerke

De "Entrée" van het Kursaal

Het Park in Mariakerke

Op de achtergrond de Visserskaai gezien vanaf het staketsel
Rechts het gebouWtje van de reddingsdienst, dat in 1912 werd verbouwd
Het was gekend onder de naam De Permerensje. (Marina Bailliere)
Koninklijk bezoek door koning Leopold II voor de inhuldiging St Petrus en Pauluskerk op 4 september. (Egide Vanhooren)
De VELODROOMSTRAAT. De brouwerij "BRASSERIE DU VELODROME" van de Gebroeders Charles en Edouard FEYS. Deze brouwerij werd opgericht in 1898 en was gelegen in de Velodroomstraat, tussen de Koninginnelaan en de Maria-Theresiastraat. Op deze plaats bevinden zich thans de Bierhandel FEYS en de OSTEND SQUASH CLUB, beide uitgebaat door de Hr Charles {Charly) FEYS. (Mario Couvreur)
De ROGIERLAAN. De Villa BELLE VUE, gelegen op de hoek van de Rogierlaan en de Euphrosine Beernaertstraat. Op de voorgrond ziet men de rails van de eerste stadstram (stoomtram) die toen nog door de Rogierlaan reed. (Irmain Titue)
De BOULEVARD DU MIDI gezien vanaf het kruispunt Petit Paris richting Stadhuis. Rechts een filiaal van het warenhuis DELHAIZE FRÈRES. Later het Café-Restaurant PETIT PARIS. (Irmain Titue)
Het Maria Hendrikapark
De watertoren gebouwd in 1900, met rechts ervan de gebouwen van het waterdistributiestation gebouwd in 1891 .
Op de voorgrond de waterreservoirs, die later ondergronds werden aangelegd. (Marina Bailliere)
De Vlaanderenramp
MARIAKERKE - De NIEUWPOORTSE STEENWEG. Zicht van de Nieuwpoortse steenweg, gezien vanaf de hoek van de Aartshertogstraat richting Elisabethlaan. Links, het Hotel AU COQ D'OR. (Irmain Titue)



Op de hoek van de Northlaan en de Zeedijk stond de VILLA OSTERRIETH (en niet AUSTERITZ zoals op de prentkaart vermeld staat). Deze villa was de residentie van Prins Albert en Prinses Elisabeth. In 1906 werd Prinses Marie-José er geboren. Villa Osterrieth was eigendom van de Antwerpse familie Osterrieth. Ze werd in huur genomen door prins Albert en prinses Elisabeth en is gesloopt in de jaren 1960. (Irmain Titue)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten